RÓLUNK MEGOLDÁSOK REFERENCIÁK KAPCSOLAT  
Kik vagyunk
Fejlesztési alapelveink
Ahogy dolgozunk
Kanoa brandek
Munkatársaink
Partnereink
Vezetésfejlesztés
Kompetenciafejlesztés
Csapatfejlesztés
Értékesítés fejlesztés
Coaching
Speciális programok
Ügyfeleink
Sikertörténetek
Ajánlások
Miért a Kanoa?
Felelõsség (CSR)
Leadership Club
Elérhetõségek
Oktatási helyszín
Etikai kódex
Akkreditáció
Impresszum
Állás

Hatékony vezetõi technikák

A tréning kultúrával rendelkezõ hazai közép- és nagyvállalatok, illetve a multinacionális cégek nagy hangsúlyt fektetnek vezetõik folyamatos képzésére, a néhány napos tréningektõl egészen a több éves vezetõi akadémiákig. Ez is jól mutatja, hogy a vezetõi szerep tanulható, és mára a legsikeresebb vezetõi eszközök a tanácsadó- és tréningpiac bõvülésével széles körben elérhetõvé váltak.

Az elsõ szabály, hogy merni kell vezetõnek lennünk. Legtöbbször ugyanis azért választanak valakit vezetõvé, mert a szakterületükön kiváló teljesítményt nyújtanak. Ebbõl az is következik, hogy kezdetben szívesebben végzik a biztonságot nyújtó és sikereket hozó szakmai tevékenységet, és kevésbé merik valódi vezetõi feladataikat felvállalni. Eddig egy csapat része voltak, és hirtelen megélhetik minden vezetõ magányosságát, ami eleinte nem könnyû feladat
.
A másik, hogy a vezetõi szerep tekintélyszerep is, amit tudni kell viselni. Ez azt jelent, hogy ha például az egekbe magasztalnak, vagy éppen ki nem állhatnak egy vezetõt, az nem mindig szól a valós teljesítményérõl, sokszor a munkatársak tekintélyhez való viszonyának kifejezõdése. És ezt tudni kell viselni.

A vezetõ feladatait számba véve egyfelõl klasszikus vezetõi feladat a célok kitûzése, munka megtervezése és szervezése, döntések meghozása, a végrehajtás biztosítása és a folyamatos kontroll. Másfelõl azonban nem szabad elfelejtenünk az emberi oldalt sem, azaz a jövõkép alkotás, motiválás, feladatkiadás, visszajelzések adása és a folyamatos fejlesztés vezetõi feladatait sem. Ez utóbbiakat ugyanis hajlamosak vagyunk elfelejteni, ami hosszabb távon konfliktusokhoz és lelkesedés-vesztéshez vezethet.

Amikor feladatot adunk ki, nagyon fontos, hogy mondjuk el a feladat célját, értelmét. Ez a motiváció szempontjából is nagyon lényeges szempont. Állítólag egyszer a NASA egyik takarítónõjétõl megkérdezték, hogy mi az õ munkájának az értelme, és a válasz csak ennyi volt: "Hogy az ember a holdra jusson." Nem mindegy, hogy csak köveket pakolunk egymásra, vagy katedrálist építünk.
Szintén lényeges elem a határidõ, illetve hogy megkérdezzük, minden világos-e. És végül, ne maradjon el a köszönet sem.
Ha munkatársunk rutinos, ne fárasszuk a részletekkel, és merjük ráhagyni a felelõsséget, és azt is viseljük el, ha hibázik. Fejlõdni csak hibákon át lehet, és a végsõ cél az önállóság. Egy jó vezetõ ismérve nem az, hogy sokat dolgozik, hanem hogy jól szervezi meg a munkát és hatékonyan fejleszti a beosztottait.

A motiváció, mint vezetõi feladat óriási terület. Egy ismert elmélet, a Hertzberg motivációs modell szerint vannak higiénés tényezõk, és vannak motivátorok. A higiénés tényezõk között szerepelnek többek között a fizetés, juttatások, munkafeltételek, státusz, vagy a biztonság. Ami lényeges, hogy a higiénés tényezõk megléte még nem jelent motivációt, csak a motiválatlanságot szünteti meg. Ez annyit jelent, hogy például a fizetés megduplázása a közhiedelemmel ellentétben nem növeli a motivációt, vagy csak rövid idõre, utána minden marad a régiben. A valós motivátorok között olyan dolgok szerepelnek, mint a fejlõdés, vagy karrier lehetõsége, a felelõsség, a bizalom, vagy a továbbképzések.

Egy másik technika a visszajelzés adás. Amikor visszajelzést vagy kritikát adunk, mindig legyünk nagyon konkrétak, ne azt mondjuk, hogy valami jó volt, hanem mondjuk meg, hogy pontosan mi volt jó, és azt is, miért. Azt is mondjuk meg, hogy pontosan min kellene változtatni, miért, és persze azt is, hogy hogyan. Lényeges szempont, hogy ne minõsítsünk, és ne a személyrõl mondjunk kritikát, hanem a viselkedésrõl és annak eredményérõl. Vezetõként a munkáért vagyunk felelõsek, munkatársunk személyiségéhez nincsen közünk.

Az utóbbi idõben egyre divatosabb a "vezetõ, mint coach" filozófia és hozzáállás, ami azt jelenti, hogy a vezetõt arra ösztönzik, hogy folyamatosan, mintegy coach-ként legyen jelen a beosztottja mellet, mert így garantált a legnagyobb teljesítmény. A vezetõ egyrészt folyamatosan biztosít visszajelzéseket a beosztottai számára, ami egyszerûen hangzik, de mégis, nagyon sokan panaszkodnak arról, hogy a vezetõjükkel csak akkor találkoznak, amikor valamiért leszúrják õket, vagy újabb plusz feladatot varrnak a nyakukba. A másik, hogy irányított kérdésekkel segít a munkatárs figyelmét és energiáit a megoldás irányába állítani. A "vezetõ mint coach" filozófia ma a leghatékonyabb forma a tartós motiváció és a belsõ potenciál, illetve a hozzá kapcsolódó teljesítmény magas szinten tartásához.

Vezetõi tudástár>>


Magyar
English
Cesky
Bulgarian
Romana
Polski
Ukranian
Serbian
Slovakian


ÚJ ÜZLETI TRENDEK
TÁRSADALMI FELELÕSSÉGVÁLLALÁS
KANOA ÉRTÉKEK
NYÍLT TRÉNINGEK
LETÖLTHETŐ DOKUMENTUMOK



Coaching és
Lelki Egészség Központ





Munkavállalói
Támogató Programok


KANOA GROUP


Telefon: (+36 1) 303 4961
1027 Budapest,
Varsányi I. u. 15.
info@kanoagroup.com




 
TRAINING
Coaching
Workshop moderáció
Tréningek
On the job
Company day
Készségfejlesztés
Prezentációtechnika
Idõgazdálkodás
Vezetõi tréningek
Projekt menedzsment
Asszertív kommunikáció
Csapatépítés
Értékesítés
Változásmenedzsment
Meeting menedzsment
Interjútechnika
Konfliktuskezelés
Önismeret
Stressz kezelés

CONSULTING
Stratégiai tanácsadás
Kutatási központ
Mystery shopping
Próbavásárlás
Fast scan diagnosztika
Szervezetállítás kiválasztás
Értékelés fejlesztés
Outplacement
Vezetõi hatékonyság
Benchmarking
Nemzetközi trendek
Ügyfélelégedettség növelés
Online próbavásárlás
Viselkedés modellezés

ASSISTANCE
Vállalati egészségprogram
EAP csomagok
Hiányzás menedzsment
Jogi assistance
Pénzügyi assistance
1life
Szervezeti egészség
Kockázat értékelés
Egészség tudatosság
Foglalkozási megbetegedések Pszichoszociális kockázatok
Munkatársi elkötelezettség
Stressz teszt
Mediációs konzultáció
Adótanácsadás