RÓLUNK MEGOLDÁSOK REFERENCIÁK KAPCSOLAT  
Kik vagyunk
Fejlesztési alapelveink
Ahogy dolgozunk
Kanoa brandek
Munkatársaink
Partnereink
Vezetésfejlesztés
Kompetenciafejlesztés
Csapatfejlesztés
Értékesítés fejlesztés
Coaching
Speciális programok
Ügyfeleink
Sikertörténetek
Ajánlások
Miért a Kanoa?
Felelõsség (CSR)
Leadership Club
Elérhetõségek
Oktatási helyszín
Etikai kódex
Akkreditáció
Impresszum
Állás

Munkahelyi pletykálkodás

A pletyka az egyik legõsibb kultúraformáló viselkedési mód. Mindenhol felüti a fejét, ahol kettõnél több ember megtalálható. Természetesen ezt a jelenséget is, mint mindent az életben megközelíthetjük pozitív és negatív oldalról egyaránt.

A munkahelyi pletykálkodás nem minden esetben negatív dolog. Ez attól függ, hogy terjesztõjének mi a célja vele, puszta rosszindulatából fakad az információ áramoltatás vagy csupán egy újdonságot, érdekességet szeretne megosztani a kollégákkal a lehetõ leggyorsabb módon.

Amerikai kutatások bizonyítják, hogy a kollégák között megjelenõ pletyka teljesítményösztönzõ hatással lehet a dolgozókra, szerepet játszhat kreativitásuk kibontakozásában, illetve mindennapi közérzetük javulását idézheti elõ.
Az információmorzsák közös "dézsmálgatása" azt az érzést fokozza a kollégákban, hogy egy csapatba tartoznak, közösek a céljaik és az érdekeik, egyfajta csoport tudatosságot alakít ki az egyénben.

A fecsegés és locsogás iránti igény alapvetõen különbözik a két nemnél. A nõk evolúciós hagyatéka, hogy kooperálnak. Kiöntik a szívüket bárkinek, aki éppen az útjukba akad. S azáltal, hogy kibeszélik, túlélik a bajt. Pontosan ez történik munkahelyi környezetben is, persze e jelenség alól a férfiak sem képeznek kivételt. A lényegi különbség, hogy a férfiak számára minden megnyilvánulásnak valamilyen célja kell, hogy legyen, akkor ér a beszélgetés nyugvópontra, ha megoldás születik. A nõk számára maga a beszéd jelenti a célt.

A pletyka jelenléte mellett szól továbbá, hogy vannak helyzetek, amikor kifejezetten hasznos, ha a dolgozó fülébe jut a cégnél keringõ mendemonda, a legtöbb alkalmazott ugyanis szereti, ha jól értesült arról mi történik a munkahelyén, mire számíthat a közeljövõben. Ezek az információk, ha valós tényeken alapulnak természetesen mindenkit érdekelnek.

A nem hivatalos munkahelyi kommunikációs csatornák mûködésének megértéséhez lényeges az alábbi különbséget megérteni. Vannak ún. elsõdleges kapcsolataink, ahol teljes személyiségünkkel jelen lehetünk, semmilyen szempontból sem kell visszafognunk magunkat, azok lehetünk, akik vagyunk. Ideálisan ilyen kapcsolat lehet a család, vagy baráti kapcsolataink. Vannak ún. másodlagos kapcsolatok, ahol viszont csak a személyiségünk egy bizonyos részével vagyunk jelen, és ez így természetes. Ilyen kapcsolati forma ideálisan a minden munkahelyi kapcsolat. Sok baj forrása, ha a kettõ forma összemodódik, azaz a munkahelytõl várjuk családi funkciók betöltését. A pletyka egy olyan kísérlet erre, ami ha megfelelõ keretek között van tartva, akkor még belefér.

Gyakori, hogy a munkavállalót szakmailag komolyan érintõ információk a formális utat megelõzve, pletyka formájában landolnak az illetékes személynél. Ilyenek lehetnek, az elõléptetések, a jutalom-megvonásról vagy éppen vezetõ váltásról szóló információk, vagy éppen a válság idején annyira központi témává vált létszám leépítésrõl szóló pletykák.

Magát a pletykát természetébõl fakadóan nem lehet kiküszöbölni, de a fentebb említett hatásai miatt nem is lenne szerencsés. Viszont nagyon fontos a mértékletesség. Vannak olyan esetek, amikor a pletykálás olyan szintet ölt, amit már határok közt kell tartani. Létezik olyan cég ahol kötelezõ tea-kávé délutánt rendelt el a vezetõség a cserfes szájú alkalmazottaknak, ahol legálisan teret kapott az információ csere. Természetesen a kötelezõvé tett pletykadélutánok már nem váltottak ki a dolgozókból azt az izgalmi állapotot, amit a spontán pletykálkodás öröme okozhat, így elkezdtek inkább a munkájukra összpontosítani. A pletykálkodás megfékezése érdekében érdemes tiszta viszonyokat teremteni, ezzel gátolva annak megjelenését.

A pletyka ugyanis gyakran a bizonytalanságból fakadó feszültség levezetésének egyik kedvelt eszköze. Az ember társas lény, így gyakran már az is feszültség csökkentõ hatású, ha másokkal megoszthatja bánatát, aggodalmát. A bizonytalanság csökkentése érdekében érdemes hatékonyan mûködtetnünk a vezetõség és a dolgozók, illetve a dolgozók egymás közti kommunikációját. Erre igen alkalmasak a különbözõ csapatépítõ tréningek, amik közelebb hozzák a kollégákat, teret kapnak, hogy kiadják magukból az elfojtott indulatokat, illetve egy közös élmény, ami megint csak erõsíti a csoportkohéziót.

Vezetõi tudástár>>


Magyar
English
Cesky
Bulgarian
Romana
Polski
Ukranian
Serbian
Slovakian


ÚJ ÜZLETI TRENDEK
TÁRSADALMI FELELÕSSÉGVÁLLALÁS
KANOA ÉRTÉKEK
NYÍLT TRÉNINGEK
LETÖLTHETŐ DOKUMENTUMOK



Coaching és
Lelki Egészség Központ





Munkavállalói
Támogató Programok


KANOA GROUP


Telefon: (+36 1) 303 4961
1027 Budapest,
Varsányi I. u. 15.
info@kanoagroup.com




 
TRAINING
Coaching
Workshop moderáció
Tréningek
On the job
Company day
Készségfejlesztés
Prezentációtechnika
Idõgazdálkodás
Vezetõi tréningek
Projekt menedzsment
Asszertív kommunikáció
Csapatépítés
Értékesítés
Változásmenedzsment
Meeting menedzsment
Interjútechnika
Konfliktuskezelés
Önismeret
Stressz kezelés

CONSULTING
Stratégiai tanácsadás
Kutatási központ
Mystery shopping
Próbavásárlás
Fast scan diagnosztika
Szervezetállítás kiválasztás
Értékelés fejlesztés
Outplacement
Vezetõi hatékonyság
Benchmarking
Nemzetközi trendek
Ügyfélelégedettség növelés
Online próbavásárlás
Viselkedés modellezés

ASSISTANCE
Vállalati egészségprogram
EAP csomagok
Hiányzás menedzsment
Jogi assistance
Pénzügyi assistance
1life
Szervezeti egészség
Kockázat értékelés
Egészség tudatosság
Foglalkozási megbetegedések Pszichoszociális kockázatok
Munkatársi elkötelezettség
Stressz teszt
Mediációs konzultáció
Adótanácsadás