RÓLUNK MEGOLDÁSOK REFERENCIÁK KAPCSOLAT  
Kik vagyunk
Fejlesztési alapelveink
Ahogy dolgozunk
Kanoa brandek
Munkatársaink
Partnereink
Vezetésfejlesztés
Kompetenciafejlesztés
Csapatfejlesztés
Értékesítés fejlesztés
Coaching
Speciális programok
Ügyfeleink
Sikertörténetek
Ajánlások
Miért a Kanoa?
Felelõsség (CSR)
Leadership Club
Elérhetõségek
Oktatási helyszín
Etikai kódex
Akkreditáció
Impresszum
Állás

Megoldásorientált beszélgetés

Vezetõként, vagy coach-ként gyakran kerülünk olyan helyzetbe, amikor egy munkatársunk vagy kliensünk akut problémával kers meg bennünket, és a gyors megoldáshoz tõlünk várja a segítséget. Ilyen és hasonló alkalmakkor jól használható a skálázásra épülõ megoldás-központú coaching technika, amit röviden az alábbiakban ismertetünk.

A coaching filozófiájának a lényege, hogy a céljaink útjában legtöbbször nem külsõ, hanem belsõ akadályok állnak. Ha ezeket az akadályokat sikerül elhárítanunk, akkor egyenes út vezet a megoldáshoz. Az ehhez szükséges energia, tudás, készségek bennünk vannak, csak nem megfelelõ tanult mintáink akadályozzák a megoldásra fókuszált figyelmet és a megvalósulást.

Vegyünk egy egyszerû példát a hétköznapokból. Tegyük fel, hogy valaki szeretne leadni tíz kilót, és ezt célként ki is tûzi magának. A céleléréshez változtatnia kell, és ennek elsõ lépése, hogy találkozik egy dietetikussal és egy személyi edzõvel, és segítségükkel megtalálja a számára megfelelõ étrendet és új mozgásformát. Ezt követõen nincs más hátra, mint elkezdeni kitartóan ezek alapján élni. A gyakorlati tapasztalat mégis az, hogy a célelérés már a folyamat közben megreked, vagy a kliens a siker után néhány hónapon belül újra felszedi a leadott kilókat, azaz a megoldáshoz vezetõ út ugyan világos, de a belsõ akadályok miatt a célelérés mégsem biztosított.

Egy hasonló helyzetben, de egyszerû, vagy bonyolultabbnak tûnõ vezetõi dilemmák feloldásában is segít az alábbi coaching technika. Einstein szerint egy problémát megoldani nem lehet ugyanazokkal az eszközökkel, mint amelyekkel létrehoztuk azt. Az analógia alapján tehát nem kell mást tennünk, mint a partner figyelmét nem hagyni a problémán rágódni, nem hagyni belemenni a "nekem úgysem sikerül, vajon mit ronthattam el" típusú negatív körökbe, hanem a figyelmét a megoldáson kell tartani, amivel automatikusan megjelenik a megoldás. Ezt megfelelõ fókuszáló kérdésekkel érhetjük el.

Az elsõ lépés egy világos jövõkép felvázolása. Ehhez használhatjuk az alábbi kérdést. "Tegyük fel, hogy a problémád egy csapásra megoldódik. Mibõl vennéd észre, hogy már megoldódott? Mi változna? A környezeted mibõl venné ezt észre?" Ilyen és hasonló kérdésekkel a figyelmet a megoldás konkrét jeleire irányíthatjuk, ami segít, hogy az általános vágyból konkrét célok, elérendõ lépések szülessenek. Azt is megkérdezhetjük, hogy egy tízes skálán meddig szeretne eljutni a megoldásban, azaz mivel lenne elégedett. Sokan itt egyáltalán nem a tízest említik, hanem megelégszenek héttel vagy nyolccal is, aminek a kimondása már önmagában is csökkenti a probléma megoldatlanságából eredõ frusztrációt.

Második lépésként koncentráljunk a jelenre, és nézzük meg, hogy hol tartunk a céleléréshez vezetõ úton. Tegyük fel az alábbi kérdést. "Egy egytõl tízig terjedõ skálán hol tartasz a problémád megoldásában, a célhoz vezetõ úton?" Erre a kérdésre általában soha sem kapunk egyest válaszként, hiszen mindig úgy érezzük, hogy valameddig már eljutottunk. Ezt kihasználva tehetjük fel a következõ kérdést. Tegyük fel, hogy az elõzõ kérdésre a válasz a hármas volt. "Elõször is gratulálok, hogy már idáig eljutottál a megoldásban. De mégis, mi az, amit már megtettél, mi az, ami miatt nem egyes ez a szám, hanem hármas?". Ez a kérdés nagyszerûen segít abban, hogy a figyelmünket a probléma orientált gondolkodás felõl a megoldásra összpontosítsa. Itt minél részletesebben tárjuk fel azokat az akár pici eredményeket, amelyeket beszélgetõpartnerünk már elért.

Miután körbejártuk a megoldást a jövõ felderítésével és a már megtettek tisztázásával, készen állunk arra, hogy a beszélgetés következõ szakaszában az azonnali megoldásokra koncentrálhassunk. Tegyük fel az alábbi kérdést. "Ha a hármas szintrõl a négyesre jutnál, milyen jelekbõl vennéd ezt észre? Mit tennél másképp? Honnan látná a környezeted a változást? Hogyan jutnál oda?" Itt nem teszünk mást, mint a megkezdett gondolkodást kiterjesztjük a közeljövõre, amibõl konkrét akciókat fogalmazunk meg.

Végül, de nem utolsó sorban, mivel a coaching mindig a cselekvésen keresztül hat, fontos, hogy a beszélgetést követõen "házi feladatot" is adjunk a partnerünknek. Ugyanis ha ki is próbálja, amit eltervezett, az a helyzethez kötõdõ közvetlen tapasztalását is megváltoztatja, ami pozitív megerõsítést ad a változáshoz.

A fenti technika nem csodaszer, de tudatos alkalmazásával gyorsan és fókuszáltan tudunk egy-egy kérdésben a megoldás felé elmozdulni, ami a feszített tempójú munkavégzés mellett fontos kelléke lehet vezetõi eszköztárunknak.

Vezetõi tudástár>>


Magyar
English
Cesky
Bulgarian
Romana
Polski
Ukranian
Serbian
Slovakian


ÚJ ÜZLETI TRENDEK
TÁRSADALMI FELELÕSSÉGVÁLLALÁS
KANOA ÉRTÉKEK
NYÍLT TRÉNINGEK
LETÖLTHETŐ DOKUMENTUMOK



Coaching és
Lelki Egészség Központ





Munkavállalói
Támogató Programok


KANOA GROUP


Telefon: (+36 1) 303 4961
1027 Budapest,
Varsányi I. u. 15.
info@kanoagroup.com




 
TRAINING
Coaching
Workshop moderáció
Tréningek
On the job
Company day
Készségfejlesztés
Prezentációtechnika
Idõgazdálkodás
Vezetõi tréningek
Projekt menedzsment
Asszertív kommunikáció
Csapatépítés
Értékesítés
Változásmenedzsment
Meeting menedzsment
Interjútechnika
Konfliktuskezelés
Önismeret
Stressz kezelés

CONSULTING
Stratégiai tanácsadás
Kutatási központ
Mystery shopping
Próbavásárlás
Fast scan diagnosztika
Szervezetállítás kiválasztás
Értékelés fejlesztés
Outplacement
Vezetõi hatékonyság
Benchmarking
Nemzetközi trendek
Ügyfélelégedettség növelés
Online próbavásárlás
Viselkedés modellezés

ASSISTANCE
Vállalati egészségprogram
EAP csomagok
Hiányzás menedzsment
Jogi assistance
Pénzügyi assistance
1life
Szervezeti egészség
Kockázat értékelés
Egészség tudatosság
Foglalkozási megbetegedések Pszichoszociális kockázatok
Munkatársi elkötelezettség
Stressz teszt
Mediációs konzultáció
Adótanácsadás