RÓLUNK MEGOLDÁSOK REFERENCIÁK KAPCSOLAT  
Kik vagyunk
Fejlesztési alapelveink
Ahogy dolgozunk
Kanoa brandek
Munkatársaink
Partnereink
Vezetésfejlesztés
Kompetenciafejlesztés
Csapatfejlesztés
Értékesítés fejlesztés
Coaching
Speciális programok
Ügyfeleink
Sikertörténetek
Ajánlások
Miért a Kanoa?
Felelõsség (CSR)
Leadership Club
Elérhetõségek
Oktatási helyszín
Etikai kódex
Akkreditáció
Impresszum
Állás

Irányítsd az életed megoldásközpontú gondolkodással!

Amikor problémát kell megoldanunk, akár az üzleti élet területén, a magánéletben, de a családi és baráti kapcsolatokban egyaránt, a helyzethez való hozzáállás és fókusz kulcsfontosságú a gyors, kézzelfogható eredmények elérése érdekében.

Sok esetben elõfordul, hogy egy dolognak nem a megfelelõ oldalára helyezzük a hangsúlyt, éppen azokra a részletekre koncentrálunk, amik nem, hogy elõre vinnének a célunk felé, hanem visszavetnek minket a vágyaink elérésében. A figyelmünk fókuszálása azonban olyan szelete az életnek, aminek irányítása maximálisan a kezünkben lehet, ha ismerjük azokat a módszereket, amiknek segítségével a megfelelõ mederbe terelhetõek a gondolataink. A figyelem minõsége meghatározza az eredmények minõségét is.

Ahhoz, hogy minél hatékonyabbá váljunk a problémamegoldás területén elsõsorban érdemes elsajátítanunk egy megoldáscentrikus szemléletet, természetesen amellett, hogy igyekszünk minél inkább elkerülni azokat a gondolatokat, amik az adott helyzet negatívumait emelik ki. Itt nem a pozitív gondolkodásra gondolunk, azaz nem a valóságot akarjuk eltorzítani, hanem a valóságnak arra az oldalára irányítjuk figyelmünk energiáját, ami a megoldáshoz segít eljutni.

A megoldáscentrikus hozzáállás egyik alapvetése abban áll, hogy egyaránt tilos a még meg nem történt bajok elõrevetítése, mind pedig a már egyszer megélt problémák újra felszínre hozatala, legyenek ezek akár olyanok, amiket már egyszer megoldottunk, vagy olyanok, amik a múltban megoldatlanul maradtak. Ezt az állapotot legkönnyebben úgy érhetjük el, hogy ha csakis kizárólag a jelenre koncentrálunk, nem foglalkozunk sem a múlttal, sem pedig a jövõvel. Az adott problémát akkor és ott és azokkal az eszközökkel kell megoldanunk, amik abban a helyzetben a rendelkezésünkre állnak.

Egy másik kulcsfontosságú eleme a megoldásközpontú gondolkodásmódnak az, hogy tudatosítanunk kell magunkban azt az alapvetést, amit Marcus Aureliustól tudunk, miszerint, mikor egy adott jelenség nyugtalanít minket, akkor tulajdonképpen nem maga a jelenség okozza a zavart, hanem az arról alkotott elképzelésünk. Ez is olyasmi, amit hatalmunkban áll kontrollálni, hiszen a hozzáállásunk megváltoztatása kizárólag rajtunk múlik, ha helyesen értelmezünk egy eseményt, akkor azzal együtt már el is fogadtuk azt, hiszen akkor meglátjuk azt az oldalát, amibõl profitálhatunk, és innentõl kezdve már nem negatívumként éljük meg a történteket. Így az elsõ pillantásra zavart keltõ események átkonvertálódnak puszta feladatokká, amiket az élet azért állított számunkra, hogy azok megoldását követõen újabb, értékes tapasztalatokkal, felismerésekkel gazdagodjunk.
Talán leginkább Churchill fogalmazta meg ennek a gondolatmenetnek a magvát: "Egy pesszimista minden lehetõségben látja a nehézséget; egy optimista minden nehézségben meglátja a lehetõséget."

A megoldáscentrikus szemlélet harmadik, és egyben legfontosabb támpontját az, a már brit kutatók által is alátámasztott tény képezi, miszerint az adott egyén beállítottságától függ, hogy a valóságnak melyik szeletét érzékeli hangsúlyosabbnak. Egy bizonyos szituációnak, vagy konfliktusnak, problémának, annyi olvasata lehet, ahány személy érintett benne. Érdemes folyamatosan a figyelmünk központjában tartanunk a tényt, hogy mindenki más-más világban él, és éppen ezért egy adott probléma hatékony megoldásához nem elegendõ a saját nézõpontunk szerint helyes kiutat választanunk, ha többen is érintettek az adott helyzetben.

Az alábbi néhány kérdés segíthet a megoldásra fókuszálni gondolkodásunkat. Egy egytõl tízig terjedõ skálán hol érezzük magunkat a célunkhoz vezetõ úton? Ha megvan ez az érték, legyen mondjuk négyes, mi kellett ahhoz, hogy idáig eljussunk, azaz mitõl nem nulla az eredmény, mi az, ami már megvan? Tehát itt is arra figyelünk, ami már megvan, nem pedig arra, ami hiányzik. Hogyan tudnánk ezt a számot tízig növelni? Mit kellene ehhez tennünk? Mibõl vesszük észre, hogy haladunk a célunk felé?

De Shazer arra jött rá, hogy a viselkedés megoldáscentrikus mintáit erõsítve azok elkezdik ellensúlyozni a problémás viselkedési mintákat. Ha például depressziós a páciens egyre többször és többször cselekszi azt, ami akkor csinált, amikor kevésbé lehangolt, következményképpen azt fogja magán tapasztalni, hogy egyre kevésbé és kevésbé lehangolt.
Rendszerelméletû szempontból, ha a rendszer egy jelentõs tagja elkezd változtatni, a rendszer többi része meg kell, hogy változzon, s ezért már egy kis változás is elégséges lehet ahhoz, hogy valami elkezdõdjön.


Vezetõi tudástár>>


Magyar
English
Cesky
Bulgarian
Romana
Polski
Ukranian
Serbian
Slovakian


ÚJ ÜZLETI TRENDEK
TÁRSADALMI FELELÕSSÉGVÁLLALÁS
KANOA ÉRTÉKEK
NYÍLT TRÉNINGEK
LETÖLTHETŐ DOKUMENTUMOK



Coaching és
Lelki Egészség Központ





Munkavállalói
Támogató Programok


KANOA GROUP


Telefon: (+36 1) 303 4961
1027 Budapest,
Varsányi I. u. 15.
info@kanoagroup.com




 
TRAINING
Coaching
Workshop moderáció
Tréningek
On the job
Company day
Készségfejlesztés
Prezentációtechnika
Idõgazdálkodás
Vezetõi tréningek
Projekt menedzsment
Asszertív kommunikáció
Csapatépítés
Értékesítés
Változásmenedzsment
Meeting menedzsment
Interjútechnika
Konfliktuskezelés
Önismeret
Stressz kezelés

CONSULTING
Stratégiai tanácsadás
Kutatási központ
Mystery shopping
Próbavásárlás
Fast scan diagnosztika
Szervezetállítás kiválasztás
Értékelés fejlesztés
Outplacement
Vezetõi hatékonyság
Benchmarking
Nemzetközi trendek
Ügyfélelégedettség növelés
Online próbavásárlás
Viselkedés modellezés

ASSISTANCE
Vállalati egészségprogram
EAP csomagok
Hiányzás menedzsment
Jogi assistance
Pénzügyi assistance
1life
Szervezeti egészség
Kockázat értékelés
Egészség tudatosság
Foglalkozási megbetegedések Pszichoszociális kockázatok
Munkatársi elkötelezettség
Stressz teszt
Mediációs konzultáció
Adótanácsadás