RÓLUNK MEGOLDÁSOK REFERENCIÁK KAPCSOLAT  
Kik vagyunk
Fejlesztési alapelveink
Ahogy dolgozunk
Kanoa brandek
Munkatársaink
Partnereink
Vezetésfejlesztés
Kompetenciafejlesztés
Csapatfejlesztés
Értékesítés fejlesztés
Coaching
Speciális programok
Ügyfeleink
Sikertörténetek
Ajánlások
Miért a Kanoa?
Felelõsség (CSR)
Leadership Club
Elérhetõségek
Oktatási helyszín
Etikai kódex
Akkreditáció
Impresszum
Állás

Kritikák kezelése a munkahelyen

Ha rendszeres kapcsolatban vagyunk emberekkel, akkor szinte kikerülhetetlen, hogy egy-egy alkalommal ne fussunk bele a bírálatukba, különösen, ha munkakapcsolatról van szó. Sajnos a legtöbb esetben igen tipikus reakciókat produkálunk a kritikák hallatán, amik bizony nem a legkifizetõdõbb kezelései a problémának.

A defenzív reakciók közös vonása, hogy egyik esetben sem vesszük ténylegesen figyelembe a másik kifogásait, észrevételeit, érveit. Mikor ezekhez az eszközökhöz nyúlunk, azzal óhatatlanul rontjuk a kapcsolatunkat a másik féllel, még akkor is, ha egy-egy ilyen szóváltás látszólag az igazságon alapul. Lássuk a tipikus defenzív módszereket: az egyik, ha rögtön elkezdünk hárítani, nem veszünk tudomást arról, amit mondanak nekünk, témát váltunk, vagy egyszerûen csak elmegyünk a helyszínrõl. Ha ezzel a módszerrel kezeljük a rólunk alkotott észrevételeket, akkor azzal két dolgot is elérhetünk, az egyik, hogy megoldatlan marad a probléma, a másik, hogy újabb sérelmeket is sorakoztatunk az eddigiek mellé.

A másik tipikus módszerünk, hogy behódolunk, és a másik félnek adunk igazat, még ha nincs is így. Ez a módszer megmenti a kapcsolatot, de nem konstruktív, hiszen a nyugvópont még nem egyenlõ a megoldással. A harmadik eset, amikor megpróbáljuk menteni magunkat egy részletes magyarázat segítségével. Látszólag racionális, hosszú és körülményes okfejtésekbe bonyolódunk a fezsültség elhárítását célozva ezzel. Ez legfõképp akkor romboló hatású, ha már egy eleve alávetett helyzetbõl indulunk, hiszen a magyarázkodásunkkal még inkább csak bõszítjük a dominánsabb felet. Végül a negyedik fajtája a defenzív technikáknak, ha a kritikára mi magunk is kritikával válaszolunk, azaz agresszióra mi is agresszióval reagálunk.

Amikor ehhez a módszerhez nyúlunk, érdemes tudatában lennünk annak, hogy ilyenkor az egyik leghangsúlyosabb motivációnk nem a probléma mentén felhalmozódott feszültségek feloldása, hanem a még korábbról, a kritizáló féllel kapcsolatban bennünk maradt feszültségeket akarjuk ilyen módon tisztázni, kiadni magunkból. Világos tehát, hogy ha így viszonyulunk a másik meglátásaihoz, akkor nem oldunk meg semmit, csak hagyjuk tovább növekedni az ellenérzéseket a másikban velünk, vagy a terveinkkel, vagy a cselekedeteinkkel kapcsolatban.

Ha jó munkahelyi légkört szeretnénk, akkor mindenképpen fontos konstruktívan hozáállni a kollégáink észrevételeihez, meg kell tanulnunk, hogy még abban az estben is fontos biztosítanunk a másikat arról, hogy a véleményüket figyelembe vesszük, ha nem is értünk vele egyet. Annak, hogy ezt el tudjuk érni a másiknál, van néhány egyszerû módja, amit ha alkalmazunk, akkor egy-egy ilyen szituáció lázárásakor lényeges tapasztalatokkal gazdagodhatunk mind a másik világlátásáról, mind pedig arról, hogy mi magunk hogyan jelenünk meg a szemében. Elsõ lépésként kérdezzünk rá a kollégánk észrevételeinek a részleteire. Mikor így teszünk, akkor azt kommunikáljuk a másik felé, hogy meg szeretnénk érteni a problémáját, hogy fontos nekünk, amit gondol és érez.
Ha ellenállásba ütköznénk, akkor próbáljunk meg konkrét példák mentén fényt deríteni arra,, hogy mi váltotta ki a munkatársunkból az adott érzést. A következõ lépésben annyi csupán a dolgunk, hogy egyszerûen elfogadjuk a kritikát. Ez egy kicsi, de nagyon fontos lépés, ugyanis ezzel nyomatékosítjuk a másik felé, hogy figyelembe vettük az észrevételeit. A saját szempontjából ugyanis mindenkinek igaza van. Ha igaz, amit a másik fél állít, akkor természetesen el kell ismernünk, hogy jogos a meglátása, de akkor is meg kell tennünk ezt a lépést, ha tévesnek gondoljuk a kritikát. Fontos, hogy két dolgot is megértsük, az egyik, hogy ha beismerjük, hogy tévedtünk valamiben, azzal nem veszítünk, a másik pedig, hogy azzal egyidõben, hogy elfogadunk valamit, nem teszünk le a saját álláspontunkról szükségszerûen.

Fontos, hogy miközben elutasítunk egy miket ért kritikáát, vagy annak egy részét, azt egy önmegerõsítõ kijelentés kíséretében kommunikáljuk a másik felé, például, most tényleg igazad van, egész héten azonban máshogyan csináltam a dolgokat, ezzel tudjuk tükrözni, hogy az énképünk pozitív. Egy másik módszer, ha nem akarunk a kritikából konfliktust, hogyha egy olyan állítással találkozunk, amit bár igaznak gondolunk mégsem érezzük, hogy változtatni szeretnénk a viselkedésünkön, akkor amellett, hogy elfogadjuk a kritikát fel is tárjuk a gondolatainkat, érzéseinket az üggyel kapcsolatban.

Ha végiggondoljuk, hogy milyen sokféle kritikával találkozhatunk, rájövünk, hogy minden kritika mögött más-más motivációk húzódhatnak, egyetlen stabil, közös pont adódik ezeknek a helyzeteknek a kezelésénél, mégpedig az, hogy ha minden helyzetben elfogadjuk a kritizáló véleményéhez való jogát.

Vezetõi tudástár>>


Magyar
English
Cesky
Bulgarian
Romana
Polski
Ukranian
Serbian
Slovakian


ÚJ ÜZLETI TRENDEK
TÁRSADALMI FELELÕSSÉGVÁLLALÁS
KANOA ÉRTÉKEK
NYÍLT TRÉNINGEK
LETÖLTHETŐ DOKUMENTUMOK



Coaching és
Lelki Egészség Központ





Munkavállalói
Támogató Programok


KANOA GROUP


Telefon: (+36 1) 303 4961
1027 Budapest,
Varsányi I. u. 15.
info@kanoagroup.com




 
TRAINING
Coaching
Workshop moderáció
Tréningek
On the job
Company day
Készségfejlesztés
Prezentációtechnika
Idõgazdálkodás
Vezetõi tréningek
Projekt menedzsment
Asszertív kommunikáció
Csapatépítés
Értékesítés
Változásmenedzsment
Meeting menedzsment
Interjútechnika
Konfliktuskezelés
Önismeret
Stressz kezelés

CONSULTING
Stratégiai tanácsadás
Kutatási központ
Mystery shopping
Próbavásárlás
Fast scan diagnosztika
Szervezetállítás kiválasztás
Értékelés fejlesztés
Outplacement
Vezetõi hatékonyság
Benchmarking
Nemzetközi trendek
Ügyfélelégedettség növelés
Online próbavásárlás
Viselkedés modellezés

ASSISTANCE
Vállalati egészségprogram
EAP csomagok
Hiányzás menedzsment
Jogi assistance
Pénzügyi assistance
1life
Szervezeti egészség
Kockázat értékelés
Egészség tudatosság
Foglalkozási megbetegedések Pszichoszociális kockázatok
Munkatársi elkötelezettség
Stressz teszt
Mediációs konzultáció
Adótanácsadás