RÓLUNK MEGOLDÁSOK REFERENCIÁK KAPCSOLAT  
Kik vagyunk
Fejlesztési alapelveink
Ahogy dolgozunk
Kanoa brandek
Munkatársaink
Partnereink
Vezetésfejlesztés
Kompetenciafejlesztés
Csapatfejlesztés
Értékesítés fejlesztés
Coaching
Speciális programok
Ügyfeleink
Sikertörténetek
Ajánlások
Miért a Kanoa?
Felelõsség (CSR)
Leadership Club
Elérhetõségek
Oktatási helyszín
Etikai kódex
Akkreditáció
Impresszum
Állás

Burnout jelenség (kiégés)

A burnout szindróma egy régóta ismert jelenség, azonban kutatása alig néhány évtizedes múltra tekint vissza. Tudományos vizsgálata a hivatásszerû segítõk körében kezdõdött, majd kiterjedt minden olyan szakmai irányzatra, ahol az emberekkel való közvetlen kommunikáció nagy teret kap.
Manapság nem csak a nagy múlttal rendelkezõ, tapasztalt, "kiöregedett" szakembereknél jelentkezik ez a fajta jelenség. Kutatások bizonyítják, hogy minden életkorban megjelenhet, de kialakult egy pályakezdõ változata is ennek a szindrómának.
A megfigyelések szerint elsõsorban azon emberek veszélyeztetettek a kiégés szempontjából, akiket munkájuk érzelmileg erõsen érint. Ide tartoznak tehát a munkájuk során más emberekkel nap mint nap kapcsolatban lévõ munkatársak. Más szempontból viszont veszélyeztetettek a munkakezdõ fiatalok vagy a nyugdíj elõtt állók is. Azok azok, akik eltúlzott idealizmussal álltak munkába, gyakran már az elsõ szolgálati évek során komolyan veszélyeztetettek.
Ezek a fiatalok azzal szembesülnek, hogy még alig léptek ki az életbe, és máris olyan tüneteket produkálnak, mint az érett, nagy tapasztalattal és múlttal rendelkezõ embereknél jelentkezik. Ez a jelenség általában akkor figyelhetõ meg, amikor valaki kikerül az iskolapadból, nagy tervekkel, elszántan és lelkesen, úgy érzi, hogy azt a rengeteg tudást, amit az évek alatt elsajátított, most végre megmutathatja és az életben is kipróbálhatja, és ekkor szembesül a valósággal. Bekerül egy szervezetbe, ahol rögvest szárnyát szegik, ötleteit figyelmen kívül hagyják, tempóját visszanyomják. A munkaadók ugyanis fontosabbnak tartják, hogy a pályakezdõ elõbb ismerje meg mélységeiben a munkáját, a rendszert, amiben dolgoznia kell, s ebben a fázisba nincs helye a kreativitásnak.
Egy másik érdekes megfigyelés, hogy a nõk körében jóval gyakoribb a burnout szindróma. Nemzetközi vizsgálatok szerint pedig a legveszélyeztetõbbek a segítõ foglakozást választó nõk. A nõk férfitársaikkal ellenben a konfliktusok esetén hajlamosak arra, hogy önmagukban keressék a hibát. A mai elvárások szerint a tradicionális értékeket igyekeznek összeegyeztetni az új öntudatukkal, a felelõsségteljes személyi szabadsággal, a modern nõ túlidealizált képével, és amikor ez nem sikerül, akkor magukat hibáztatják, ami egyenes út lehet a kiégéshez.
A kiégést (burnout) meghatározhatjuk szociológiai és pszichológiai szempontból is. A szociológia a kiégést "a munkától való elidegenedésként" definiálja, ami többek között tehetetlenséget, értelemvesztést és elszigetelõdést foglal magában. Az elidegenedés gyökerei ezen értelmezés szerint az adott szervezeti struktúrában találhatók, ezért a megoldást is a struktúrában bekövetkezõ változásokban látja. Pszichológiai szempontból a kutatók Herbert J. Freudenberger (1974) pszichoanalitikus, a fogalom megalkotója, meghatározását veszik alapul. E szerint érzelmi megterhelések, stressz nyomán fellépõ fizikai, érzelmi vagy mentális kimerülés, mely a reménytelenség és inkompetencia érzésével, célok és ideálok elvesztésével jár.

A kiégés nem statikus jelenség, hanem folyamat, ami ciklikusan ismétlõdik. Edelwich és Brodsky felosztása alapján a következõ négy szakasz létezik. Az elsõ a lelkesedés. Ha nem lenne lelkesedés, nem lenne kiégés sem. Az egyén sok energiával, ideálokkal, irreális elvárásokkal, felfokozott segítési szándékkal végzi tevékenységét. Úgy gondolja, munkája - amit azonban még nem teljesen ismer - mindent megadhat számára. Elõfordulhat az is, hogy az ideálok követését a környezet kívülrõl is szorgalmazza, dicsérettel, elismeréssel jutalmazza az illetõt, aki aztán még fokozottabb erõfeszítéssel igyekszik megfelelni.

A második szakasz a stagnálás. Az egyén megtorpan, fáradtság jelentkezik nála, a munkája már nem tûnik olyan izgalmasnak, minden mást pótlónak, mint kezdetben. Elõtérbe kerülnek a személyes igények, a szabadidõ, a pénz, a barátok, a család vagy az elõrelépés. A következõ szakasz a frusztráció. Ebben a szakaszban az egyén elbizonytalanodik munkájának értékével és hatékonyságával kapcsolatban. "Mi értelme....?" teszi fel a kérdést. Megjelennek az emocionális zavarok, testi tünetek, illetve viselkedési problémák. És végül a negyedik szint az apátia. A szó hétköznapi, nem klinikai, értelmében itt azt a hozzáállást jelenti, hogy "a munka csak munka, semmi több". Ez a közöny a frusztrációval szembeni védekezésként jön létre. Az érintett olyan keveset dolgozik, amilyen keveset lehet, pozíciójának megtartása marad egyedül fontos számára. A rutin kerül elõtérbe, a kihívásokat elkerüli.
Ennek a folyamatnak a feloldásában nagyon nagy segítségünkre lehet többek között egy coaching folyamat, melyben az erõsségekre helyezve a fókuszt, könnyebben megtaláljuk a problémánk megoldásában résztvevõ megküzdési stratégiáinkat, s ezekkel felvértezve más színben vagyunk képesek látni életünket és munkánkat.

Vezetõi tudástár>>


Magyar
English
Cesky
Bulgarian
Romana
Polski
Ukranian
Serbian
Slovakian


ÚJ ÜZLETI TRENDEK
TÁRSADALMI FELELÕSSÉGVÁLLALÁS
KANOA ÉRTÉKEK
NYÍLT TRÉNINGEK
LETÖLTHETŐ DOKUMENTUMOK



Coaching és
Lelki Egészség Központ





Munkavállalói
Támogató Programok


KANOA GROUP


Telefon: (+36 1) 303 4961
1027 Budapest,
Varsányi I. u. 15.
info@kanoagroup.com




 
TRAINING
Coaching
Workshop moderáció
Tréningek
On the job
Company day
Készségfejlesztés
Prezentációtechnika
Idõgazdálkodás
Vezetõi tréningek
Projekt menedzsment
Asszertív kommunikáció
Csapatépítés
Értékesítés
Változásmenedzsment
Meeting menedzsment
Interjútechnika
Konfliktuskezelés
Önismeret
Stressz kezelés

CONSULTING
Stratégiai tanácsadás
Kutatási központ
Mystery shopping
Próbavásárlás
Fast scan diagnosztika
Szervezetállítás kiválasztás
Értékelés fejlesztés
Outplacement
Vezetõi hatékonyság
Benchmarking
Nemzetközi trendek
Ügyfélelégedettség növelés
Online próbavásárlás
Viselkedés modellezés

ASSISTANCE
Vállalati egészségprogram
EAP csomagok
Hiányzás menedzsment
Jogi assistance
Pénzügyi assistance
1life
Szervezeti egészség
Kockázat értékelés
Egészség tudatosság
Foglalkozási megbetegedések Pszichoszociális kockázatok
Munkatársi elkötelezettség
Stressz teszt
Mediációs konzultáció
Adótanácsadás