RÓLUNK MEGOLDÁSOK REFERENCIÁK KAPCSOLAT  
Kik vagyunk
Fejlesztési alapelveink
Ahogy dolgozunk
Kanoa brandek
Munkatársaink
Partnereink
Vezetésfejlesztés
Kompetenciafejlesztés
Csapatfejlesztés
Értékesítés fejlesztés
Coaching
Speciális programok
Ügyfeleink
Sikertörténetek
Ajánlások
Miért a Kanoa?
Felelõsség (CSR)
Leadership Club
Elérhetõségek
Oktatási helyszín
Etikai kódex
Akkreditáció
Impresszum
Állás

Hatékony idõgazdálkodás

Mára közhelynek számít, hogy nincs idõnk. Több feladatunk van, mint amit 24 óra alatt el tudunk végezni, ráadásul kényszerpályán mozgunk, feladatainkat nem tudjuk leadni, vagy kibújni alóluk. Mégis, vannak, akik hatékonyabban bánnak az idejükkel, mint mások. Mi a titkuk? Õk hogyan csinálják?

Sokan sokféleképpen bánnak az idõvel, legtöbben mégis reaktív módon, azaz a feladatok irányítják õket, és nem fordítva, ezáltal idejük nagyobb része állandó "tûzoltással" telik. Ilyen tempó és nyomás mellett ez odáig vezethet, hogy saját életükre végsõ soron nem is jut idõ, így hosszabb távon életük minõsége kerül veszélybe. Ez ma tipikus menedzser betegség.

A helyzet feloldásához induljunk ki Dwight D. Eisenhower amerikai tábornok (késõbb elnök) modelljébõl. Szerinte munkánk és életünk helyes prioritásainak felállításához mindössze két szempontot kell figyelembe vennünk. Az egyik a sürgõsség, azaz a feladatainkhoz tartozó határidõk közelsége, a másik pedig a fontosság. Fontosnak azokat a tevékenységeinket tekinthetjük, amelyek közelebb visznek bennünket a céljainkhoz, vagyis minél súlyosabb következménnyel jár a számunkra egy cselekvés halogatása, az annál fontosabb.

Az elsõ félrecsúszási lehetõségünk, ha rosszul ítéljük meg teendõink fontosságát. Ideálisan rövid távú céljainkat középtávú céljaink határozzák meg, azok pedg hosszabb távú céljainkon alapulnak. Hosszú távú életstratégiánk pedig vágyainkon, vízióinkon kell, hogy alapuljon. Érdemes megfontolni, hogy egy fontos feladat kinek is fontos valójában. Nekünk, cégünknek, fõnökünknek, munkakörünk betöltéséhez fontos, vagy csapatunk hatékonyabb mûködéséhez nélkülözhetetlen. Akárhogy is, de személyes céljaink a legfontosabbak, amelyek ideálisan egybeesnek a többi céltípussal, de ez nem kötelezõ elem. Lehet, hogy egy munkahelyen csak azért dolgozom, mert ezt ugródeszkának tekintem egy következõ életcélom megvalósításához. Hogy mennyire élek saját prioritásaim szerinti életet, könnyen lemérhetõ azzal, hogy megfigyelem, mennyire szeretem a tevékenységeimet végezni, mennyire érzem jól magam a bõrömben.

Eisenhower szerint az egyszerre fontos és sürgõs teendõkkel érdemes kezdeni, és nyilvánvalóan a nem fontos és nem sürgõs teendõket lehet utoljára hagyni. Az érdekes a fontos, de nem sürgõs, illetve a sürgõs, de nem fontos feladatok priorizálása. A fontos, de nem sürgõs feladatok ugyanis elõnyt élveznek a sürgõsekkel szemben. Ennek a gondolkodásmódnak az alapja éppen az, hogy ha fontos feladatainkkal nem tudunk foglalkozni, akkor azok elõbb, vagy utóbb sürgõssé is válnak, ami végsõ soron odáig vezet, hogy csak fontos és sürgõs feladataink lesznek, azaz "tûzoltásra" kárhoztatjuk magunkat. Fontos, de nem sürgõs feladatainkat (mint például egy diplomához szükséges nyelvvizsga megszerzése) ideálisan fel kell, hogy daraboljuk apróbb részekre, és az egyes részeket rendszeresen be kell ütemeznünk teendõink közé.

Egy másik szempont az idõhatékonyság megtartásához maximalizmusunk kezelése. Maximalizmusunk szintje ránk jellemzõ, azaz általában minden feladatunkat ugyanolyan igényesen végezzük el. Egy tréningen résztvevõ mérnökök például, akik precíziós gépgyártásban dolgoztak, egy kördiagram szabad kézi felrajzolásával közel fél órát töltöttek el. Ez más csoportoknál kevesebb, mint tíz perc. Ami itt megfontolandó tanács, hogy minden tevékenységünket kategorizáljuk aszerint, hogy mennyire igényli a száz százalékos minõségben való megvalósítást, és kezeljük ezeket ennek figyelembevételével. Nyolcvan százalékos minõség fölött ugyanis a maradék húsz százalék extra idõ és energiaráfordítást kíván, ami - ha a feladat nem kívánja - kidobott idõ, és persze pénz.

Egy másik jótanács, hogy figyeljük aktuális energiaszintünket, és az aktuálisan választott feladataink bonyolultságát ehhez igazítsuk. Legtöbben délelõtt tíz óra körül vagyunk teljesítõképességünk csúcsán, energiaszintünk ekkor a legmagasabb. Ez a szint ebéd környékén nagyon lecsökken, de délután 4-5 óra körül újra megnövekszik. Ez persze egyénenként eltérõ lehet, de ami lényeges, hogy például egy stratégiai megbeszélést ne tegyünk közvetlenül ebéd utánra, és délelõtt tízkor ne rutinfeladatokkal foglalkozzunk. Ha nagyobb kapacitást igénylõ feladatokat valóban magasabb energiaállapotra idõzítünk, sokkal hatékonyabb lesz idõfelhasználásunk is.

A prioritások meghatározásánál az is fontos szempont, hogy ne csak a munka legyen életünk tervezett része, hanem egyéb életterületeink is. Ha a naptárba csak a munka kerül, könnyen kiszorulhatnak idõnkbõl magánéleti eseményeink. Naptárunkba tehát vezessük be családunkkal, saját magunkkal töltött idõnket is, mert hosszú távon csak így garantált a kiegyensúlyozott életvitel.

Vezetõi tudástár>>


Magyar
English
Cesky
Bulgarian
Romana
Polski
Ukranian
Serbian
Slovakian


ÚJ ÜZLETI TRENDEK
TÁRSADALMI FELELÕSSÉGVÁLLALÁS
KANOA ÉRTÉKEK
NYÍLT TRÉNINGEK
LETÖLTHETŐ DOKUMENTUMOK



Coaching és
Lelki Egészség Központ





Munkavállalói
Támogató Programok


KANOA GROUP


Telefon: (+36 1) 303 4961
1027 Budapest,
Varsányi I. u. 15.
info@kanoagroup.com




 
TRAINING
Coaching
Workshop moderáció
Tréningek
On the job
Company day
Készségfejlesztés
Prezentációtechnika
Idõgazdálkodás
Vezetõi tréningek
Projekt menedzsment
Asszertív kommunikáció
Csapatépítés
Értékesítés
Változásmenedzsment
Meeting menedzsment
Interjútechnika
Konfliktuskezelés
Önismeret
Stressz kezelés

CONSULTING
Stratégiai tanácsadás
Kutatási központ
Mystery shopping
Próbavásárlás
Fast scan diagnosztika
Szervezetállítás kiválasztás
Értékelés fejlesztés
Outplacement
Vezetõi hatékonyság
Benchmarking
Nemzetközi trendek
Ügyfélelégedettség növelés
Online próbavásárlás
Viselkedés modellezés

ASSISTANCE
Vállalati egészségprogram
EAP csomagok
Hiányzás menedzsment
Jogi assistance
Pénzügyi assistance
1life
Szervezeti egészség
Kockázat értékelés
Egészség tudatosság
Foglalkozási megbetegedések Pszichoszociális kockázatok
Munkatársi elkötelezettség
Stressz teszt
Mediációs konzultáció
Adótanácsadás