A
gazdasági válság hatása a versengésre
Az
emberek eltérõ módokon versengenek egymással, viszont nem csupán
a személyiségbeli különbségek felelõsek egy-egy kialakult versengési
helyzetért, hanem léteznek más befolyásoló tényezõk is, amelyekrõl
az alábbiakban olvashatunk.
A
versenyhelyzetekben kialakult viselkedési mintákat nem csupán
a gének és a nevelés határozza meg. Legalább ekkora befolyásoló
erõvel bírhat környezetünk hatása is, melyben élünk. Itt leszûkítve
gondolhatunk a társadalomra, szûkebb közösségeinkre is, mint
például a munkahely.
A
versengés módjait illetõen létezik destruktív és konstruktív
versengési helyzet, mely utóbbinak elõfeltétele a "fair
play", azaz a tisztességes és kiegyenlített versengési
feltételek. Abban az esetben, ha a feltételeken csorba esik,
destruktív, azaz tisztességtelen versengésrõl beszélhetünk.
Ezek a feltételek különbözõ korszakokhoz és helyzetekhez kapcsolódnak,
mint amilyen a jelenlegi gazdasági válság is. Ha a munkalehetõségeket
és az állásokat vesszük figyelembe, akkor pedig ezt a helyzetet
felfoghatjuk egy természeti jelenség analógiájaként is, azaz
ahogy a lehetõségek, az erõforrások beszûkülnek, a versengés
- darwini megközelítésbõl a létért való küzdelem - agresszívabbá
válhat. A szocializált emberek itt az agresszió legális útjain
keresztül érnek célt, számos tisztességtelen eszközt használva.
Akkor mégis hogyan szerzünk magunknak elõnyt a nehéz idõkben?
Milyen stratégiát használunk mi civilizált emberek?
Néhány kutatás alapján arra következtethetünk, hogy a versengés
a szûkös erõforrások esetén tisztességtelenné válhat. Fülöp
Márta (1995; 2001) írt arról, hogy a versengés egy zárt folyamat,
amikor a megszerzendõ erõforrások nem megoszthatók, vagyis a
felek csak egymás kárára nyerhetnek. Ez az állatvilágban és
természetes életfeltételek között a létfenntartáshoz és túléléshez
szükséges feltételt jelenti, míg egy szervezeten belül különbözõ
szituációk jelentenek szûkös erõforrást az ott dolgozók számára.
Szûkös erõforrásnak tekinthetõ többek között az elõléptetés,
a fizetésemelés, az álláslehetõségek csökkenése vagy egy állás
betöltése, ami csak egy-egy személyre vonatkozhat. Amennyiben
a csoport tagjai közül csak nagyon kevesen jutnak ilyen javakhoz,
annál több frusztrált vesztes lesz és kialakulhat egy destruktív
versengés. A dolgozók idõrõl-idõre destruktív irányba változó
viselkedése hosszú távon a szociális kapcsolatok torzulása miatt
minden értelemben minõségi romlást eredményez a cégnek és az
embereknek egyaránt.
A kommunikáció, az információk gondos továbbítása, az egymás
munkájának segítése ezek által szinte teljesen megszûnik, ráadásul
egyéb a felszín alatt is mûködõ destruktív stratégiák is tért
nyernek, a pszichikai nyomásról nem is beszélve.
Tisztességtelen a verseny, amikor a résztvevõ felek csalással,
hazugsággal, becsapással, illetve korrumpálással próbálnak vetélytársukkal
szemben elõnyhöz jutni. Fülöp Márta ír arról egy 1999-es nemzetközi
vizsgálatban, ahol összehasonlították japán, kanadai és magyar
egyetemisták a versengéssel elért sikereik morális szempontjait,
miszerint a magyar résztvevõk 38%-a látta úgy, hogy a tisztességtelen
és agresszív eszközök biztosíthatnak sikert. Itt felvetõdhet
jogosan az a kérdés is, hogy vajon mennyiben befolyásoló tényezõ
a társadalmi értékek öröksége, mint a posztszocialista országok
jellegzetessége.
Természetesen nem törvényszerû, hogy minden munkahelyen és minden
közösségben ilyen tisztességtelen stratégiák üssék fel a fejüket,
hiszen azt kell gondolnunk, hogy az emberek empatikussá is válnak
ilyen helyzetben, nem csupán önzõvé. Evolúciós szempontból adaptív
viselkedésnek vehetjük mindkettõt, hiszen egy csoporton, vagy
közösségen belüli segítségnyújtás és tisztességes versengési
helyzet fenntartása és megteremtése hosszú távon az egyének
számára is sokkal hasznosabbá válik.
Amennyiben
egy szervezet több irányba húz, és az azt alkotó emberek között
a kommunikáció és az együttmûködés sérül, könnyen az egész szervezet
bukásához vezet, mint ahogy az Enron nevû cég példáján is láthattuk.
Ennek megelõzéséért a vezetõknek, illetve középvezetõknek kell
felelõsséget vállalni. A "fair play" helyzet létrehozásával
és kontrollálási képességgel nagyban megelõzhetõ a destruktív
stratégiák kialakulása. Ezek hatékony kordában tartásához szükséges
képességek elsajátítását remekül fel tudja építeni és meg tudja
tanítani a szervezet- és vezetésfejlesztés, vagy akár a coaching
keretein belül egy ebben jártas szakember.
Vezetõi
tudástár>>
|