Milyen
a jó vezetõ?
A legtöbb emberi szervezetben a vezetõk feladata, hogy a szervezet
céljaival összhangban motiválják az alkalmazottakat és megszervezzék
a cég profiljának megfelelõ munkafolyamatokat. Ez a legkevésbé
sem mondható könnyû feladatnak, ám egy jó vezetõ ezt sikeresen
produkálja akár a legkritikusabb idõszakban is.
Örök
kérdés, hogy jó vezetõnek születni kell-e, vagy bárki elsajátíthatja
egy csapat kitûnõ vezetésének készségét. A válasz kettõs, egyrészt
egy jó vezetõnek szüksége van alapvetõ adottságokra, vezetõi
vénára, ami nem mindenkinél áll rendelkezésre egyenlõ arányban.
Másrészt viszont vezetõnek lenni egy szerep is, amit minden
életben betöltött szerepünkhöz hasonlóan tanulni kell és lehet.
Ezért fektetnek a cégek olyan sok erõforrást vezetõik fejlesztésébe.
Mit
is értünk pontosan azon, hogy egy személy jó vezetõ?
Itt gondolhatunk az illetõ személyes tulajdonságaira, vagy arra,
hogy mit kezd azzal a hatalommal, amit az általa betöltött pozíció
biztosít számára, a kollégák befolyásolásában megmutatkozó képességeire,
feladatok kiadására vagy megfelelõ visszajelzések adására.
Ha
visszatekintünk történelmünkre, rengeteg olyan példával találjuk
magunkat szemben, ahol a vezetõk rendkívüli személyes tulajdonságokkal
rendelkeztek, melyek segítették õket társaik hûsgének és engedelmességének
elnyerésében. A kérdés itt is csupán az, hogy milyen magatartásforma
viszi elõrébb a vezetõt célja felé. Nehéz eldönteni, hogy mi
szolgálja jobban a vezetõt, az empátia vagy inkábba könyörtelenség,
a nyitottság vagy a titkolódzás, és így tovább. Az ismert történelmi
vezetõk közül a spektrum minden kombinációja elõfordult. Gondoljunk
csak Chuchillre, Napóleonra, Gandhira vagy akár Maora. Mindannyian
teljesen különbözõ személyiséggel és hozzáállással rendelkeztek.
Ezek alapján joggal gondolhatjuk, hogy nincs egyetlen egy olyan
vezetõ tulajdonság sem, ami a sikert garantálja, vagy akár olyan,
ami a "nagy emberekben" közös lett volna. Azok a kutatások
sem jutottak messzire, amik egy- egy vezetõ kritikus tulajdonságait
próbálták azonosítani. Jelentõs erõfeszítések ellenére sem sikerült
összeállítaniuk egy olyan tulajdonságlistát, amely egyetemlegesen
képes volna különbséget tenni a vezetõk és a nem vezetõk között.
Ettõl
függetlenül, három alapvetõ stílusban állhatunk hozzá munkatársainkhoz.
Az egyik az autoriter stílus, amikor a hatalom szavával élünk.
Ennél a vezetõi módnál a következményektõl való félelem a motiváló
erõ, mindazonáltal, ha a kultúra támogatja, hatékony irányítási
forma lehet, mert gyors döntéseket tesz lehetõvé és egy irányba
állítja az energiákat. Leginkább szigorú szabályok betartását
igénylõ piacokon használhatjuk, mint például a légiközlekedés,
vagy a hadsereg, illetve vészhelyzetben is kiválóan mûködik.
Legnagyobb hátránya, hogy nem támogatja a kreativitást és az
önálló felelõsségvállalást, és a kapcsolatoknak sem kedvez.
A másik vezetõi stílus a megengedõ vezetés, más néven "laissez
faire" irányítás. Itt a vezetzõ minden szinten rábízza
magát a munkatársak szakértelmére, és nem avatkozik be a folyamatokba.
Ez világos szerepek és felelõsségek mellett mûködhet, de nagy
veszélye, hogy belsõ konfliktusok sorához vezethet. A harmadik
alaptípus a demokratikus vezetés, ahol a vezetõ biztosítja a
kereteket, és az egyenlõ esélyeket, figyel a célra, és csak
anyira avatkozik a folyamatba, amennyire a cél szempontjából
szükséges. Ez a vezetõi stílus egyszerre figyel a cél elérésére
és a munkatársak támogatására.
Ahogy
láttuk, a különbözõ vezetõk nagyon gyakran teljes mértékben
eltérõ vezetési stílussal rendelkeznek. Ez személyiségtõl és
cégkultúrától egyaránt függ, illetve attól is, hogy milyen forrásból
táplálkozik a vezetõ "hatalma". Egy vezetõ hatalomérzete
adódhat abból, hogy pozíciójából fakadóan büntetést alkalmazhat,
vagy éppen jutalmazhatja kollégáit, beosztottjait. Eredhet abból
is hogy szakmailag felül pozícionált, olyan tudás van a birtokában,
amit munkatársai nem mondhatnak magukénak. De hatalomérzettel
szolgálhat a pusztán vonzó személyiség, amely arra sarkallja
a beosztottakat, hogy igazodjanak vezetõjükhöz, illetve azonosuljanak
vele.
Úgy
tûnik el kell fogadnunk azt a tényt, hogy a jó vezetõi tulajdonságok
nagymértékben a kontextus függvényében alakulnak, attól a sajátos
helyzettõl függ amiben a vezetõ tevékenykedik. Megkockáztatjuk,
hogy megfelelõ körülmények között szinte bárkibõl lehet jó vezetõ.
Ha a történelmi példánkra visszatérünk, Churchill nem aratott
túl nagy sikert politikusként békeidõben, ám a háború kitörésének
következtében kialakult helyzet tökéletes táptalajul szolgát
tehetségének megcsillogtatására. Az analógia mentén egy vezetõnek
is az a dolga, hogy olyan helyzetet teremtsen munkatársainak,
ahol spontán módon kibontakozhat tehetségük és kedvet is éreznek
arra, hogy kibontakoztassák azt.
Vezetõi
tudástár>>
|